Semestrálna práca: Dôležitý text, ktorému venujte patričnú pozornosť
Špecifikácia semestrálnej práce
Semestrálna práca, v reči študentov semestrálka, je druh písomnej práce, ktorej napísanie absolvujú všetci.Rozsah práce sa pohybuje v rozmedzí 10 - 20 normostrán. Riadkovanie textu je stále 1,5. Typ písma sa odporúča Times New Roman a veľkosť písma sa odporúča 12 ako aj pri ostatných prácach. Zarovnanie textu je po oboch stranách a okraje sú v rozmedzí 2,5 cm.
Vo väčšine prípadov semestrálna práca, pozostáva z troch hlavných častí a to:
- Úvod – patrí tam titulná strana, anotácia (abstrakt po slovensky, abstrakt v cudzom jazyku, obsah, úvod)
- Jadro – patrí tam teoretická a analytická (praktická) časť. Prvá časť (teória) sa sústreďuje na charakteristiku témy samotnej semestrálnej práce. Naopak, analytická (praktická) časť, sa zaoberá vedomosťami, schopnosťami a použitím týchto schopností a vedomostí na danú situáciu, prípadne problém.
- Záverečná časť – tvorí ju záver práce, v rámci ktorého študent uplatní a zhrnie myšlienky skúmania semestrálnej práce. Záverečná časť semestrálky obsahuje tiež, bibliografické zdroje a prílohy, ktoré, ale nie sú vždy povinné.
Semestrálka, je súčasťou života každého študenta na vysokej škole, pretože ňou študent úspešne ukončí predmet v ročníku. Slúži na preukázanie schopnosti, vedomosti študenta získaných počas štúdia (semestra) na svojej vysokej škole, zároveň je aj podmienkou k úspešnému zvládnutiu štúdia, ukončenia semestra. A keďže je to akási prvá vážnejšia previerka pisateľských zručností aj vedomostí, neradno jej tvorbu podceniť. Aj preto vám radi poradíme.
Semestrálna práca – o čo v nej ide?
Semestrálna práca je podobný typ práce ako práca seminárna, líšia sa však rozsahom aj štruktúrou. Semestrálky sú totiž predpokladom k úspešnému zakončeniu daného predmetu, zatiaľ čo seminárne práce študenti píšu priebežne počas semestra.
Téma semestrálnej práce závisí od predmetu, v rámci ktorého sa píše. Jej primárnou úlohou, okrem udelenia zápočtu, je študentov naučiť pracovať so zdrojmi. Semestrálna práca je teda predprípravou na tvorbu zložitejších záverečných prác.
Viac o semestrálnych prácach
Ako sme už vyššie spomínali, rozsah semestrálnej práce je zvyčajne v rozpätí od 10 do 20 normostrán a skladá sa z troch častí – úvodnej časti, jadra a záveru.
Semestrálne práce majú rovnaký spôsob úpravy ako práce seminárne. Dôležité je, okrem držania sa témy, najmä správne citovať a odkazovať na použité zdroje.
Štruktúra semestrálnej práce
- titulný list – zvyčajne musí obsahovať názov univerzity, názov práce, prípadne pod názov práce, meno a priezvisko študenta + titul študenta, názov predmetu, názov katedry, meno učiteľa (profesora, vyučujúceho + tituly), rok predloženia práce
- obsah – obsahuje úvod, hlavné kapitoly, podkapitoly..., záver, zoznam použitej literatúry, prílohy (nepovinná časť)
Ukážka obsahu semestrálnej práce - VZOR:
- úvod – obsahuje odôvodnenie výberu danej témy, jej vymedzenie, ako aj cieľ semestrálnej práce a štruktúru. Študent v rámci úvodu popíše problematiku, ktorá je hlavným objektom práce, zároveň popíše hlavný cieľ a čiastkové ciele práce, problémy a fundamentálne zloženie semestrálnej práce. Úvod semestrálky, započítavame do rozsahu práce, t. z., rátame ho do počtu znakov vrátane medzier a píše sa zväčša v prvej osobe množného čísla, tzv. autorsky plurál.
- jadro – hlavná časť semestrálnej práce. Rovnako ako aj vyššie spomenutý úvod sa započítava do rozsahu semestrálnej práce. Práca je rozdelená na kapitoly a podkapitoly, pričom každá kapitola začína vždy na novej strane a jej názov je od názvu podkapitoly odlíšený iným typom písma.
- záver – slúži na zhrnutie výsledkov práce, berie do úvahy stanovený hlavný cieľ ako aj čiastkové ciele, takisto ako úvod a jadro, aj samotný záver sa ráta do rozsahu semestrálnej práce.
- zoznam použitej literatúry – musí byť v abecednom poradí. Ide o zhrnutie zdrojov a použitej odbornej literatúry, zdrojov na internete.
- prílohy – nepovinná časť semestrálnej práce
Nižšie uvádzame ako sa majú správne písať jednotlivé zdroje, ktoré študent využíva pri písaní práce:
Knižné zdroje
ARMSTRONG, M., 2008. Motivating people. In: How to Manage People: chapter 03. London: Kogan Page Ltd.
BOROŠ, J., 1995. Motivácia a emocionalita človeka. 1. vyd. Bratislava: Komprint s.r.o., 1995. s. 183. ISBN 80-85193-42-6.
DUDINSKÁ, E. a kol., 2011. Manažment ľudských zdrojov. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška. ISBN 978-80-7165-831-3.
EGGERT, M. A., 1999. Motivace: management do kapsy 3. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 104 s. ISBN 80-7367-010-0.
HELUS, Z., 2011. Úvod do psychológie. Praha, Portál. ISBN 80-7178-807-4.
KOVAČKA, M., ed., 2000. Bibliografický zborník 1992-93. Martin: Matica slovenská. ISBN 80-7090-507-7.
OBERT, V., 2006. Návraty a odkazy. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2006. 129 s. ISBN 80-8094-046-0.
Článok v časopise
BHATTI, O. K. et al., 2016. Employee motivation an Islamic perspective. In: Humanomics. Roč. 32, č. 1, s. 33-47. ISSN 0828-8666.
DOUGLAS, J. et al., 2006. Measuring student satisfaction at a UK university. In: Quality Assurance in Education. Roč. 14, č. 3, s. 251-267.
FERGUSON, J. a A. DEFELICE, 2010. Length of online course and student satisfaction, perceived learning, and academic performance. In: The International Review of Research in Open and Distributed Learning. Roč. 11, č. 2, s. 73-84. ISSN 1492-3831.
GATEWOOD, E., 1993. The Expectancies in Public Sector Venture Assistance. In: Journal of Entrepreneurship Theory and Practice. Roč. 17, č. 2, s. 91-95.
KOZŁOWSKI, W., 2010. Zarządzanie motywacją pracowników. In: Journal of Clinical Healthcare. Roč. 3, s. 2-5 ISSN 2353-7205.
Internetový zdroj
Anonym, 2009. Dohovor o ochrane svetového kultúrneho a prírodného dedičstva [online]. [cit. 2013 07 15]. Dostupné z: http://www.enviroportal.sk/dohovory/dohovory - detail.php?dokument=154
MAZHAR, A. a A. MASOOD, 2018. Determinants of students' loyalty to university: A service-based approach. Munich Personal RePEc Archive, č. 84352. [online]. [cit. 07.02.2018]. Dostupné z: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/84352/
ROHOŇOVÁ, Ľudmila a Mária GAŠPAROVÁ, 2006. Metodika popisu článkov vo formáte MARC 21 s interpretáciou pravidiel AACR: príručka používateľa: verzia V 2.1. [online]. Martin: Slovenská národná knižnica [cit. 2013-01-24]. ISBN 80-89023-69-X. Dostupné z: http://www.snk.sk/nbuu/metodika_clanky_MARC21.pdf
VOLENTIER, K., 2006. Motivácia zamestnancov. [online]. [cit. 20.12.2016]. Dostupné z: http://www.lesy.sk/files/lesnik/2006/Lesnik%2010 _2006/motivacia.htm
Normy
STN ISO 690: 2010, Information and documentation. Guidelines for bibliographic references and citations to information resources.